Jeden z ciekawszych projektów uchwał na najbliższą sesję dotyczy wieloletniego programu gospodarowania zasobami mieszkaniowymi Gminy Police w latach 2014-2018.
Zgodnie z przepisami prawa, gmina ma obowiązek ustalać takie plany. W programie zawarte są bardzo ciekawe dane dotyczące zasobów mieszkaniowych.
W Gminie Police jest 1753 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni 87.353,95 m2.
Z tej wielkości 1137 lokali mieszkalnych znajduje się w budynkach stanowiących współwłasność Gminy, a więc zarządzane są przez wspólnoty mieszkaniowe. W pełnym, stuprocentowym władaniu Gminy Police jest 90 budynków z 616 mieszkaniami.
Ogromna większość z wymienionych lokali, to mieszkania komunalne, mamy w polickich zasobach 138 mieszkań socjalnych, czyli lokali nadających się do zamieszkania ze względu na wyposażenie i stan techniczny ale zwykle o znacznie obniżonym standardzie.
Wiek budynków gminnych
Znaczna większość mieszkań komunalnych zlokalizowana jest w budynkach zbudowanych przed 2000 rokiem. Po roku 2000 w Gminie Police powstały łącznie 102 lokale komunalne w budynkach gminnych na ul. Sikorskiego, Szkolnej i Bankowej.
Starsze budynki w Gminie Police powstały:
przed 1920 – 505 mieszkań komunalnych
w latach 1920 – 1949 – 533 mieszkania komunalne
w latach 1950 – 1970 – 327 mieszkań komunalnych
w latach 1971-1990 – 116 mieszkań komunalnych
w latach 1991 – 2010 – 224 mieszkania komunalne
po roku 2010 – 48 mieszkań komunalnych.
Wydatki na utrzymanie budynków
Program przewiduje w latach 2014-2018 wydatkowanie niemal 50 milionów złotych na:
– eksploatację bieżąca budynków – ok. 48% przewidywanych nakładów
– remonty budynków i lokali – ok. 45% przewidywanych nakładów
– bieżąca konserwacja i pogotowie lokatorskie – ok. 3% przewidywanych nakładów
– rozbiórki budynków niezamieszkanych – 0,6% przewidywanych nakładów
– utrzymanie pustostanów – ok. 1,5% przewidywanych nakładów
– koszty sądowe i komornicze – ok. 0,4% przewidywanych nakładów
– rezerwy na należności trudnościągalne – ok. 1,5% przewidywanych nakładów
Sprzedaż lokali mieszkalnych
W latach 2009-2013(stan na 30.06.2013) sprzedano łącznie 151 mieszkań komunalnych. Do budżetu gminy z tego tytułu trafiło łącznie 3,8 mln złotych co daje średnio ponad 25 tys. złotych za lokal(przypominam, że istnieje w Gminie Police program bonifikat przy wykupowaniu mieszkań na własność przez dotychczasowych najemców).
Program zakłada, ze okresie od 2014- do 2018 roku mieszkańcy wykupią kolejne 118 mieszkań, co przyniesie około 3 mln złotych wpływów do budżetu.
Wykorzystanie i racjonalizacja gospodarowania zasobami mieszkaniowymi:
1. Gmina kontynuować będzie sprzedaż lokali komunalnych ich najemców według zasad określonych w odpowiedniej uchwale.
2. Przewiduje się utrzymanie tempa remontów i modernizacji zasobów komunalnych(ocieplenia, remonty dachów).
3. Planowana jest aktualizacja programu zachęt do wykupu mieszkań komunalnych.
4. Rozwijany będzie program wspierania zamian mieszkań polegający na:
– zamiany lokatorskie, „z urzędu”, zamian różnych właścicieli w celu dostosowywania standardu i wielkości lokali do możliwości najemców, planowana jest profesjonalizacja pracowników skupionych w zespole Biura zamian.
– prowadzeniu zamian zmierzających do zwiększenia i wyodrębnienia zasobów socjalnych z mieszkaniowego zasobu gminy.
5. W celu aktywizacji mieszkańców powstaną kolejne programy wspierające inicjatywy najemców w zakresie remontów i poprawy stanu technicznego mieszkań, szczególnie w zakresie instalacji sanitarnych i części wspólnych budynków.
6. Podnoszenie efektywności zarządzania zasobami mieszkaniowymi.
Szczególnie ten ostatni punkt współgra z propozycją, która opracowaliśmy wspólnie z Michałem Rajewskim, dotycząca wsparcia gminy przy modernizacji budowli służących do gospodarowania odpadami.