Nowelizacja ustawy „śmieciowej”

Na ostatnim posiedzeniu sejm uchwalił nowelizację ustawy o utrzymaniu porządku i czystości, która reguluje nowy system gospodarki odpadami w gminach. Po serii krytycznych wystąpień gmin wobec ustawy oraz zapowiedzi premiera, że dostrzega problemy i trzeba zmienić przepisy, nowelizacja nastapiła. Teraz tylko potrzba podpisu prezydenta i zacznie obowiązywać.

Oto kilka najważniejszych zmian w nowelizacji:

1. Dotychczasowy zapis mówił, że to zarządca nieruchomości jest zobowiązany dostarczyc pojemniki na odpady. Nowelizacja przewiduje, że gmina, odpowiednią uchwałą rady miejskiej, moze przejąć na siebie ten obowiązek i dostarczyć pojemniki do nieruchomości.

2. Dopuszczono możliwośc stosowania kilku metod naliczania opłat(dotyczas mogła obowiązywac tylko jedna w całej gminie, tzn. albo od wody, albo od powierzchni, albo od mieszkańca, albo ryczałt od gospodarstwa domowego). Czyli uelastyczniono te metody. Ponadto istnieje możliwość ustalania różnych metod i stawek, w różnych rejonach gminy(np w podziale na miasto i obszar wiejski).

3. Wprowadzono możliwość dopłat do opłaty smieciowej z budżetu gminy, możliwośc stosowania zwolnień przedmiotowych z obowiązku ponoszenia opłaty.

4. Wprowadzono możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną.

5. Wprowadzono zmiany w zakresie egzekucji nalezności z tytułu opłaty za smieci.

 

Niestety, nie doszukałem się zmiany, o którą postuluje ponad tysiąc gmin w Polsce, aby nie było obowiązku przeprowadzania przetargu na wybór firmy odbierającej odpady w przypadku, gdy gmina posiada własną firmę zajmująca się tą sferą. Czyli nadal istnieje zagrożenie dla Trans-Netu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.