Rozpiska dla hybrydy…

Ponieważ jestem ostatnio bombardowany pytaniami o to na jakiej linii jeździ hybrydowy MAN testowany przez SPPK ,załączam szczegółową rozpiskę:

28.05.2013

 

109/4

 

29.05.2013

 

102/2

 

30.05.2013

 

101/1

 

31.05.2013

 

103/1

 

01.06.2013

 

106/1

 

02.06.2013

 

101/1

 

03.06.2013

 

109/3

 

04.06.2013

109/1

 

05.06.2013

 

102/2

 

2 komentarze do “Rozpiska dla hybrydy…”

  1. Witam!
    panie Grzegorzu, czy znamy już wyniki testów prowadzonych w SPPK? Pytam bo jestem ciekaw na jakim poziomie plasuje się zużycie paliwa w hybrydowym MAN-ie w porównaniu do tradycyjnego napędu i czy taki autobus może być sposobem na oszczędność oleju napędowego czy może jednak zakup tego typu pojazdu byłby raczej tylko pójściem za modą na promowanie ekologicznych rozwiązań.
    Miałem okazję przejechać się tym hybrydowym MAN-em i muszę przyznać, iż byłem zdziwiony że silnik spalinowy włączał się dość szybko, praktycznie zaraz po wyjeździe z przystanku. Po kilku przejażdżkach hybrydowym Volvo testowanym swego czasu w SPAD i SPAK liczyłem, że szczególnie na linii 101, której trasa przebiega przez sporo zjazdów podjazdów, będzie można się spodziewać że z drodze do Polic autobus wytoczy się z przystanku takiego jak Matejki czy Przęsocin Centralna po to by za kilkadziesiąt metrów toczyć się swobodnie z górki doładowując tym samym akumulatory. Innym razem na podobnych odcinkach sytuacja wyglądała tak samo. Miałem przez to wrażenie jakby system hybrydowy nie był w pełni wykorzystywany. Domyślam się, że sytuacja ta nie wynika z niechęci kierowców lecz najzwyczajniej w świecie z zastosowanych w tym pojeździe rozwiązań konstrukcyjnych? Udało mi się odnaleźć informacje że energię elektryczną w MAN-ach Lion’s City Hybrid magazynują tzw. superkondensatory. Czyżby miały one pojemność wystarczającą jedynie na rusznie autobusu z przystanku? Wie pan coś o ich żywotności? Czy również po ok 6-8 latach należało by je wymienić tak jak akumulatory?

  2. Zacznę od końca. Technologia zastosowana w hybrydzie MANa rózni się znacząco od tych zastosowanych przez innych producentów. W MANie nie zachodzą procesy chemiczne(elektrolity w akumulatorach) tylko czysto fizyczne. Energia kinetyczna powstająca podczas hamowania, zamieniana jest na elektryczną i ta magazynowana jest w superkondensatorach. Zapewnia to, według danych producenta, większą żywotność tych urządzeń nawet do 12 lat.
    Autobus zasilany jest całkowicie energią elektryczną. Gdy pracuje silnik spalinowy, napędza on generator wytwarzający prąd i przekazywany do dwóch silników elektrycznych napędzających pojazd i wszystkie systemy w autobusie(pneumatyka, sprężanie, klima itp.). Więcej o tym rozwiązaniu można wyczytać na stronach MAN-a.
    Wyników testów przeprowadzonych w SPPK nie mogę opublikować, bo obowiązuje mnie tajemnica handlowa. Powiem tylko tyle, że autobus osiąga maksymalną wydajność w zakresie oszczędzania paliwa na trasach, na których prędkość eksploatacyjna nie przekracza 20 km/h. Nie jest tajemnicą, że wszystkie trasy obsługiwane przez SPPK mają te prędkość dużo wyższą niż 20km/h.
    Zapadła decyzja, że SPPK nie kupi tej hybrydy, mimo bardzo atrakcyjnej oferty cenowej. Uznaliśmy, że zakup jednego takiego autobusu nie wpłynie znacząco na parametry zużycia paliwa w całej Spółce, a efekt „piarowski” takiego zakupu jest jednak zbyt małą korzyścią.
    Dodatkowo trzeba wspomnieć choćby taki fakt, że autobus mieści się nam tylko na 3 kanały w firmie i jego eksploatowanie wymagałoby sporych zmian organizacyjnych.
    Nie będzie zatem hybrydy MAN-a w SPPK, przynajmniej na razie.
    Pozdrawiam

Skomentuj Bartek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.